Retrospekcja jest serią artykułów podobną do kronik, jednak tutaj nie skupimy się na wyścigowych seriach i samochodach. W retrospekcji biorę pod lupę drogowe samochody, które wyprzedziły swoją epokę, wybitnych konstruktorów oraz legendarnych kierowców i nie tylko. Technologie wzięte wprost ze świata Formuły 1, samochody stworzone aby spełnić wymogi homologacji wyścigowej, supercary zaprojektowane bez żadnego kompromisu, czy też klasyczne i najbardziej kultowe konstrukcje, które odmieniły motoryzację. Umysły, które je zaprojektowały i kierowcy, którzy poprowadzili je do zwycięstwa. To wszystko znajdziecie tutaj.
Kamikaze lat 80-tych: Pierwsze małe, lekkie, sportowe oraz tanie tylnonapędowe coupe produkowane w Japonii. Samochód, który udriftował kraj kwitnącej wiśni i stał się definicją skrótu JDM. Toyota AE86 z 1983 roku.
1147 kilogramów wyścigowego rodowodu: Historia pierwszego, poważnego samochodu drogowego brytyjskiego zespołu McLaren. Hołd w stronę Bruce McLarena i samochód stworzony bez kompromisów. Rekordy, których nie pobito po ponad 25 latach i sztuka, która po dziś dzień uchodzi za wzór. McLaren F1 z 1993 roku.
Skąd się wzięła legenda Ayrtona Senny: Dlaczego był tak niesamowity na deszczu? Skąd ta dominacja na ulicach księstwa Monako? Czemu mówi się, że tańczył na torze? Z okazji 25-lecia fatalnego wypadku, odpowiadam w formie ciekawostek dlaczego Ayrton Senna stał się tym, za kogo go wszyscy dzisiaj uważamy.
Co tworzy dźwięk silnika w samochodzie: Nietypowy artykuł, w którym postanowiłem wziąć pod lupę to, co tak bardzo kocham w samochodach – dźwięk. Co odpowiada za bulgot bądź ryk silnika V8? Co to są pulsy spalin i dlaczego mają tak duży wpływ na dźwięk? Dogłębna analiza skąd i dlaczego słyszymy to, co słyszymy.
964, 959 czy 928 – czyli o tym, że Porsche to nie tylko 911: Tak jak w tytule – artykuł przeznaczony raczej dla laików i osób niezaznajomionych z nomenklaturą modeli marki Porsche. Tekst publicystyczny o trzech cyfrach, oraz o tym co one oznaczają.
Trylogia GT-R:
Cz. 1 – Klasyka gatunku w natarciu: Historia powstania legendy, która ma już ponad 50 lat. Schematy i cel, który do dnia dzisiejszego nie uległ zmianie oraz duch wyścigów przeszczepiony na drogi publiczne. Dwie pierwsze generacje Nissana Skyline GT-R z 1969 oraz 1972 roku.
Cz. 2 – Potwór z Japonii: O tym jak powstały jedne z najbardziej charakterystycznych aut sportowych lat 90. ubiegłego stulecia. Dominacja w sportach motorowych, piękny design czy niesamowity napędy na cztery koła – Godzilla w całej swojej okazałości. Kolejne trzy generacje Nissana Skyline GT-R – od 1988 do 2005 roku.
Cz. 3 – Kilka kroków przed konkurencją: Najnowsza reinkarnacja Nissana spod znaku GT-R zapisała się w pamięci jako wyjątkowy samochód. Tani, dobrze wykonany, świetnie prowadzący się, mocny i zaawansowany technologicznie sportowiec, który zaśmiał się Porsche prosto w twarz – od 2007 do 2020 roku.